Hibrid hajtású járműveket már az előző század első éveiben is forgalmaztak, de akkor még csak a felsőbb rétegnek volt elérhető. Ebben az időszakban a környezetvédelem, mint fogalom nem létezett, így az elektromost, illetve a hibrid hajtást csak a megbízhatósága és halksága miatt preferálták. Azonban a benzinmotorok rohamos fejlődése mellett a hibrid technológia elvét elvetették. A század elején kiépültek a töltőállomások, melyek közre játszanak a hosszú távok megtételére teremtett lehetőségben. A benzin, illetve kőolajszármazék üzemű autók ma is uralkodnak a környezetbarát, alternatív hajtású gépek felett. Az előbbi okok miatt a környezetbarát megoldások eltűntek a mérnökök asztalairól, de a hatvanas évek végén újra napirendre kerültek.

1966-ban az Egyesült Államok Kongresszusa úgy döntött, hogy a környezetvédelem érdekében jelentős kedvezményeket nyújt az elektromos hajtású gépjárművekre. Ez volt az a pillanat, amikor a gyártók újra gondolták a már kitalált technikát.

Az Audi csak később, a kilencvenes évektől gyártott/tervezett ilyen járműveket. Az elsőt 1989-ben egy csekély sorozatban gyártották le, Audi Duo C3 néven. Ezt az Audi 100 Avant négykerekes alapjára építették. Értelem szerűen két motorral hajtották, ahogy erre a Duo is utal. Hátul egy 9kW-os elektromotor, elöl pedig egy 2,3-as öthengeres 136 pacis benzines motor dolgozott a gépben. Az autó végül nem került forgalomba, valószínűleg az olajtársaságok nyomásgyakorlása miatt.

A következő, szintén csak kísérleti autó két év múlva lett kész. Ezt Audi Duo C4 névre keresztelték. Ebben már komolyabb villanymotor szolgált, 28,6 pacival. Elöl egy – a C3-nál takarékosabb – 2 literes öthengeres dolgozott.

Európában végül 1997-ben az Audi piacra dobta az Audi Duo B5-öt, amelyet a módosabb emberek se vettek meg. A keresetlenség oka a jóval magasabb listaár, és a belsőégésű motoréhoz hasonló fogyasztás volt. Ebben a konstrukcióban a 29 lóerős villanymotor nem a hátsót, hanem az első kereket hajtotta. Ehhez párosult még egy 90 lovas 1,9-es turbódízel. A hajtásmódot az utastérbe helyezett kapcsolóval lehetett kiválasztani. A B5-ös ólom-gél akkumulátorát otthon, a hálózati csatlakozóról is fel lehetett tölteni.

Az Audi a Duo technikával párhozamosan egy másikat is fejlesztett, melynek az E-Tron nevet adták. Ezek a modellek már hosszabb utakat is képesek megtenni, a hálózatról tölthető akkumulátoraikkal. Egyet említenék példának az E-Tronok közül, az A1-et. Az Audi A1 e-tron mindenkor elektromos hajtással üzemel. A 245 köbcentis, 20 lóerő teljesítményű, egytárcsás Wankel motor csak rendkívüli esetben kerül használatra, ha az akkumulátor töltése szükségessé válik. A belsőégésű motor nincs mechanikus kapcsolatban a hajtással. Az elektromos aszinkronmotornak 102 lóerő csúcsteljesítménye van. Az Audi A1 50 kilométert tud megtenni káros anyag kibocsátás nélkül, lítium-ion akkumulátorának teljes feltöltéséhez három óra szükséges.

Egy hamarosan megjelenő cikkünkben a Hibrid autók újra feltűnésének okait fogjuk megvizsgálni.

Forrás: Szenci Zsolt diploma munkája nyomán készült.

 

Kategóriák: Hírek, Modern antik

Lépj be a Facebook-ra, hogy hozzá szólhass.

Kiemelt Videó

NFseC – az új...

Megjelent: 2018. január 2.

Csökkent az üzemanyagok ára

Megjelent: 2017. április 28.

Audi RS3 LMS USA...

Megjelent: 2017. április 27.

Emelkedik az üzemanyagok ára

Megjelent: 2014. szeptember 15.

“A legszínvonalasabbbb hazai Audis...

Megjelent: 2014. július 30.

Napi látnivaló

Megjelent: 2011. október 14.

Audi S6

Megjelent: 2011. július 14.

Drágul az üzemanyagok ára

Megjelent: 2012. november 19.

Növekednek az eladások

Megjelent: 2012. július 16.

A6

Megjelent: 2011. május 4.

Jelenlegi üzemanyagárak:

Benzin:
359
Dízel:
356

Audi találkozók elsőkézből

Oldalunk jóvoltából bármikor értesülhetsz az országban megrendezésre kerülő találkozókról. Sőt, Te magad, szervezőként is kérheted, hogy feltüntessük a találkozód.

Kövess minket a Facebook-on!

Képek az Instagramról:


Instagram