A héten a MOL már egyszer csökkentette az üzemanyagok nagykereskedelmi árát, azonban holnaptól tovább csökken a kőolaj származékok ára. Ennek okán jött az ötlet, hogy egy érdekes, sokakat foglalkoztató témáról írjunk: az üzemanyagárak összetételéről.

Sokan minden áremelés után érdeklődve nézik az olaj hordónkénti világpiaci árát. Gyakori, hogy az áremelés előtt a tőzsdén a nyersolaj ára nem változott, vagy esetleg éppen csökkent. Ennek a jelenségnek az a magyarázata, hogy a MOL dollárban vásárolja a nyersolajat. Ez azt jelenti, hogy a forint/dollár árfolyam éppen olyan fontos szerepet játszik, mint az olaj piaci ára. Ha tehát gyengül a forint, az áremelés törvényszerű, sőt indokolt. Másrészt az olaj hordóárának változása nem feltétlenül befolyásolja az árak változását, hiszen a vásárlásokat nem naponta, hanem tágabb intervallumokban intézi a magyar olajtársaság.

Az üzemanyagárak több dologból tevődnek össze, kezdve a kitermelés árától a kutak hasznán át a jövedéki adóig. Az alábbi grafikonokon jól látható, hogy milyen költségeket „pakolnak rá” a termelői árra. Az ár kb. 40%-a a kitermelés költségéből áll. Ehhez első körben hozzáadódik a szállítás költsége, majd a piaci árrés. Miután már eljutott hazánkba az üzemanyag, az állam ezt megterheli kb. 30% jövedékadóval. Ez után a Kőolaj Készletező Szövetség (KKSZ) kér egy százalékot, majd jön a kb. 20%-nyi általános forgalmi adó. Ez számokban a következőképpen alakul: 170-180 forintért a piacon megkaptuk az egy liter olajt, majd 40-50 forintot keres az eladáson a MOL, az állam pedig kb. 215 forintot tesz zsebre egy liter megvett üzemanyag árából. Ezek után érthető, hogy az adóhatóság nagy hangsúlyt fektet a fekete olaj piacának felszámolására.

gazolaj

uaar

Adók tekintetében egyébként Magyarország nem szerepel rossz helyen. Az EU-s tagok által alkalmazott jövedéki adókat tekintve hazánk 30%-os haszna nem számít nagynak. Mögöttünk csak a lengyelek, bolgárok és románok vannak. Ezek az adóbeli különbségek természetesen meglátszanak az árakon is. Ezért alakul ki az ún. benzinturizmus. Ez az a jelenség, amikor a környező országokba mennek át magyarok tankolni. Persze nem csak ránk jellemző a vándorlás, a nyugati szomszédjaink is átjárnak tankolni.

ggfg

Annak, aki spórolni szeretne, érdemes több kutat végigjárni, és megtalálni a környéken a legolcsóbbat. A holtankoljak.hu oldalt böngészve gyorsan kideríthetjük, hogy hazánk mely térségeiben a legdrágább a benzin. A kutak közti eltérés magyarázata sokrétű. Például a kisebb kutak általában olcsóbban adják azt, amit a nagyok. Ez azért van, mert egy kisvállalkozás részeként üzemelő kútnak nincsenek olyan kiadásai, mint egy nagyvállalatinak. Gondoljunk csak bele! Egy kis cégnek nem kell sok embert alkalmaznia, nem kell arculati elemekre költeni, általában boltot sem kell fenntartania és a legtöbbjüknél még 24 órás kiszolgálás sincsen. Ergo: a legtakarékosabbak akkor vagyunk, ha egy kis benzinkútnál tankolunk, lehetőleg nem autópályán és nem a városokban.

Kategóriák: Magazin

Lépj be a Facebook-ra, hogy hozzá szólhass.

Kiemelt Videó

NFseC – az új...

Megjelent: 2018. január 2.

Csökkent az üzemanyagok ára

Megjelent: 2017. április 28.

Audi RS3 LMS USA...

Megjelent: 2017. április 27.

Emelkedik az üzemanyagok ára

Megjelent: 2014. szeptember 15.

“A legszínvonalasabbbb hazai Audis...

Megjelent: 2014. július 30.

Ajándék könyv!

Megjelent: 2011. augusztus 2.

Audi S8 2012

Megjelent: 2011. augusztus 31.

Értelmetlen vadászgép az Auditól

Megjelent: 2011. augusztus 11.

Gazdag ország, ergya közlekedés

Megjelent: 2012. november 6.

Audi Győr – alapkőletétel

Megjelent: 2011. július 7.

Jelenlegi üzemanyagárak:

Benzin:
359
Dízel:
356

Audi találkozók elsőkézből

Oldalunk jóvoltából bármikor értesülhetsz az országban megrendezésre kerülő találkozókról. Sőt, Te magad, szervezőként is kérheted, hogy feltüntessük a találkozód.

Kövess minket a Facebook-on!

Képek az Instagramról:


Instagram